Min hårrutin
Publicerat den

Jag har fått en del frågor om mitt hår, allt från vilka produkter jag använder, hur länge jag har sparat det till om jag har några tips. Jag är absolut ingen hårexpert  men jag har testat en hel del produkter och äntligen kommit fram till en rutin som passar för mitt hår, så jag hoppas att jag kan ge er lite tips och ideer! :) Har ni några frågor så är det bara att fråga om jag missat något!
 
Kan börja med lite info om mitt hår.
Längd: Till svanken, den stora bilden visar ungefär hår långt håret är om jag har det på ryggen och bilden högst upp till höger visar ungefär hur långt det är när jag har det fram.
Naturligt: Jag har naturligt ganska rakt hår, lite vågigt här och där. På bilden högst upp till höger så är mitt hår helt naturligt, efter jag fönat det.
Hårfärg: Naturligt är det lite råttfärgat, hatar det ordet, låter jätte fult men mörkblondt. Jag slingar håret och har gjort det sen jag var 12 år ungefär så nu är det mycket blonda slingor men man ser även min naturliga hårfärg igenom. Färgen ser mest ut som den riktiga på det stora fotot.
Hur jag behandlar det: Jag har 9 gånger av 10 helt naturligt hår. Med det menar jag att jag bara fönar det efter dusch men ingen plattång eller locktång. Jag använder en hel del produkter till mitt hår, vilket ni kommer få se längre ner i inlägget, men helst bara såna som faktiskt ska vara bra för håret, bygga upp det osv. Inte bara för att det ska vara snyggt! Vill jag göra något extra med det så lockar jag det, just nu använder jag en stor locktång för att få så naturliga lockar som möjligt, men aldrig plattång. 
Jag kollade igenom mina lådor och hittade de flesta av mina hårprodukter som jag har nu. Jag har samlat på mig en hel det då jag under en lång tid köpte på mig mycket och testade och hoppades att något skulle funka. De som jag visar först nu är de som jag har behållit av de jag köpte, som är bra och som jag kan använda om någon av mina favoriter skulle ta slut för ett tag. Så de är bra men inte mina favoriter!

Från vänster: Shampoo: Björn Axen shampoo cool silver, John Frieda sheer blonde shampoo, Lee staffors Bleach Blondes shampoo. Balsam: Tommy Guns, Loreal elvital, Sacha Juan. Styling: Aussie heat protective, Syoss heat protective, Schwarzkopf balsamspray, John Frieda frizz-ease, Loreal straight cream.  
Dessa finns i mina skåp och fungerar att använda för mitt hår om det skulle behövas!
 
Men nu till mina favoriter och de som jag använder dagligen eller varje gång jag duschar:
Från vänster: Balsam/ inpackning: 3 minute miracle, Moroccanoil intense hydrating mask. Styling: maroccanoil treatment, Catwalk blowout cream, Kerastase resistance ciment thermique. Shampoo: Aussie volume, John Frieda frizz-ease. Hårspray: Loreal Elnett.
 
Första steget: Shampoo
Mina shampos som jag anänder är Aussie aussome volume eller John Frieda frizz-ease. Jag vill ha två stycken som jag kan alternera mellan just för att håret annars vänjer sig vid en och då händer inget känner jag. Båda är super bra och gör så att mitt hår känns rent efter jag duschar och ger tillräckligt med fukt till mitt ganska torra hår.
 
 
Andra steget: Balsam 
Balsamet som jag använder mig av nu och har använt i ungefär ett år är Aussie 3 minute miracle och jag älskar det! Mitt hår blir katastrof om jag inte har i just detta balsamet. Det ger såå mycket fukt och gör mitt hår mycket mer lättkammat efter jag duschat!
 
Tredje steget: Inpackning
 Moroccanoil intensiv fuktgivande mask är en ganska nyinköpt produkt så har inte hunnit använda den mer än två gånger men har redan känt skillnad. Eftersom mitt hår är ganska torrt och långt nu så behöver det mycketmycketmycket fukt och det ger verkligen denna. Den har jätte tjock konsistens, luktar inte något jätte speciellt men gör håret jätte mjukt och lättkammat.
 
Sen är jag klar i duschen så då tar jag håret i en handuk och går runt lite och ser snygg ut i min "turban". När håret har blivit ganska torrt så är det dags för...
 
Steg fyra: Styling/treatments
Brevid burken med inpackning så står en annan produkt från moroccanoil, vilket är just oljan. Den är nog den mest kända produkten av alla moroccanoil produkterna och det är den verkligen värd. Det är en olja som jag tar i när håret är handukstorkat. Inte bara ger den mer glans och tar bort frissigheten utan den är även en sorts behandling som skyddar håret från yttre påfrestningar och stärker det. Va försiktig med att inte ta i för mycket bara för det finns en risk att det kan se lite för oljigt ut, men tar du tillräckligt (jag tar ungefär en 50-örings storlek till hela håret) så är den grym och ett måste för att håret inte ska frissa sig. 
Sen har jag två stycken hårprodukter som jag använder för att skydda håret från hårfönen, minska friss och ge ännu mer fukt (ja, mitt hår är gaaanska torrt...). Den röda flaskan är Catwalk blow out cream och den använder jag när jag inte använder den gröna. Just nu använder jag den gröna mer då den är nyast men denna  funkar väldigt bra på mitt hår ochså. Det är en kräm som har någon form av glitter i, första gången jag använde den var jag lite skeptisk men glittret försvann och gjorde bara så att håret såg jätte glansigt ut, så det är absolut en produkt som jag använder som fort jag vill alternera från kerastase. Kérastase ciment thermique är en ganska nyinköpt produkt men jag har hunnit använda den och jag gillar den verkligen. Den gör håret jätte mjukt, lent och det blir lättare att kamma ut och även den är en sorts behandling som bygger upp håret samtidigt som den gör det glansligt och skyddar det. Den luktar tyvärr inte jätte gott enligt mig men lukten försvinner efter jag fönat det ändå så det är ingen fara!
 
Efter detta är håret nästan torrt  (förhoppningsvis om jag inte är stressad och inte hinner gå runt i min turban) och då fönar jag det. 
 
 Använder aldrig hårspray när jag har naturligt hår utan bara om jag lockar det och gör jag det så använder jag Loreal Elnett hårspray. Gillar det mycket pga att det inte gör håret stelt, det känns inte ens som att det är hårspray i det men lockarna håller! Nästa gång jag köper det dock så ska jag leta efter unscented för lukten är hemsk, men förvinnner (som tur är) efter en stund! 
 
Annat:
Bredtandad kam till att kamma ur mitt blöta hår. Viktigt om du inte vill att hårstråna ska gå av! Sen sover jag så ofta jag kan med en hårklämma, vilket är ett bra tips för att få långt hår ochså. Annars ligger ofta håret och blir trassligt under natten, skavs mot kudden osv. så så ofta jag kan så sover jag med en klämma.
 
Ja, det är så min rutin ser ut varje gång jag duschar håret. Allt som allt, om jag inte har bråttom så tar det från det att jag går in i duschen till det att håret är torrt ungefär 2 timmar.
 
Ni ville ha lite tips ochså, så mina tips för att få långt och starkt hår skulle jag säga är:
 
♥ Dusch-Jag duschar håret ungefär tre gånger i veckan (kroppen mer såklart) just för att tvätta håret varje dag eller varannan dag när det är så långt sliter otroligt mycket på det! Borsta inte håret med borste när det är blött utan med en bredtandad kam, håret går av jätte lätt när det är blött!
♥ Produkter- Satsa hellre på lite dyrare produkter som verkligen gör något för ditt hår än billigare som bara torkar ut det, det är för det mesta stor skillnad tycker jag. 
♥ Det vanliga, var inte för elak med värmeverktygen som locktång, plattång och fön. Måste du använda det så använd värmeprodukter för att skydda håret men enligt mig så är naturligt och hälsosamt hår oftast vackrast!
♥Tänk på småsaker, som att sova med håret i en klämma eller i fläta för att minska trassel och att inte ha håret för ofta i tofs eller för ofta utsläppt. 
♥ Klippning. Vissa klipper håret hela tiden men vill ändå ha långt hår men kom ihåg att håret bara växer ca 1 cm på en månad så går man till frisören varje månad eller varannan och tar 2-3 cm så växer det ingenting. Låt håret växa och gå till en frisör som du kan lita på. Jag låter aldrig frisören klippa av så mycket som hon vill, kluvna toppar och sånt måste ju såklart bort men det räcker med runt 3 cm max varje gång jag är där (vilket är inte allt för ofta då jag tycker frisören typ är hemskare än att gå till läkaren!)
 
Jag började spara när jag gick i sjuan, åttan så för ca 5-6 år sedan. Då var det vid axlarna. Så det är viktigt med tålamod när det handlar om att få långt hår. Tålamod och att verkligen ta hand om det!
 
Hoppas ni fick lite tips och svar på era frådor, annars är det bara att fråga! :D
 



Nelly

Tack för alla tips !

Men hur hittar man de rätta produkterna för just sitt hår ?
Och vart kan man köpa dem ?

Svar: Va roligt att du gillade det :) När jag letade efter produkter till mitt hår så sökte jag runt mycket på nätet t.ex.: Bra produkter för torrt hår eller för slingat hår osv. Då får man ofta upp många olika produkter som folk skriver om och rekommenderar och så får man gå in och läsa lite extra om de produkter som man tycker värkar intressanta. Så börja med att försöka klura ut vad ditt hår behöver, om det behöver mycket fukt eller någon som stärker det, om det är nytt shampoo som behövs eller kanske någon annan produkt som hårolja eller en inpackning, när man kommit på det är det bara att söka runt på nätet :)
Jag har köpt många av mina produkter på Åhlens, så har du ett åhlens nära dig så är det ett väldigt bra ställe som har lite mer märkesprodukter och väldigt kunnig personal som jag har frågat många gånger vad de rekommenderar. Annars finns kicks så har lite mer budget men ochså bra personal att fråga eller frisörsalonger brukar ochså ha så man kan gå in och köpa hos dom! Annars tycker jag mycket om http://www.lyko.se/ . Den hemsidan säljer jätte mycket olika hårprodukter och man kan söka för just din hårtyp :)

Kram
elvirall.blogg.se



URL: http://nempanz.blogg.se


J E N N I F E R F O T O

tusen tack, vad glad jag blir :)
Du hade ju med super bra tips :) Kul att läsa :) Få nog testa lite av sakerna tror jag :)



URL: http://jenniferspictures.blogg.se


Hanna

Tack för tipsen! Använder du balsam innan du använder inpackningen eller använder du balsamet de dagar då du inte har inpackning?

Svar: Jag brukar använda inpackning 1-2 gånger i veckan och tar då även mitt balsam längst ner i topparna efter jag tvättat ur hårinpackningen eftersom de är så torra! :)
elvirall.blogg.se



URL:


Suzane

Hej, vart man man hitta aussie miracle?
Tack för tipsen!



URL:


Suzane

Hej, vart man man hitta aussie miracle?
Tack för tipsen!



URL:


Elin

Sjukt bra tips!



URL: http://egu.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?